فناوری روز شبکه

جدیدترین اخبار، از فناوری روز شبکه

فناوری روز شبکه

جدیدترین اخبار، از فناوری روز شبکه

  • ۰
  • ۰

انواع کابل شبکه

معرفی انواع کابل شبکه

 

کابل های شبکه یکی از عناصر اصلی و الزامی شبکه های کامپیوتری به شمار می روند. در واقع این کابل ها هستند که سبب ارتباط میان دستگاه های مختلف در شبکه مانند سرورها، سوئیچ شبکه، روترها، کامپیوترها مختلف، سایر تجهیزات برای انتقال اطلاعات می گردند. کابل های شبکه دارای تنوع زیادی در رنگ و جنس با یکدیگر دارند که بر اساس رنگ و جنس می بایست در جای مناسب، آنها را استفاده نمود.

انواع کابل شبکه :

به طور کلی کابل های شبکه در شبکه های محلی به 3 دسته تقسیم می گردند:

1ـ Twisted Pairs (زوج تابیده شده):     

معرفی انواع کابل شبکه

این کابل ها به عنوان پر کاربردترین کابل ها در شبکه می باشند. کلیه شبکه های کامپیوتری توسط این کابل ها به هم متصل می شوند. زوج های تابیده شده از لحاظ ساختار دارای انواع مختلفی هستند که مهمترین آنها شامل:

ـ UTP :

معرفی انواع کابل شبکه

کابل های UTP کابل هایی هستند که در آن از هیچ گونه کابل و فویلی استفاده نشده است. کابل UTP یکی از پرکاربردترین کابل ھای استفاده شده در شبکه ھای مخابراتی و کامپیوتری است به طوری که علاوه بر شبکه ھای کامپیوتری در سیستم ھای تلفن نیز از آنها استفاده مـی گـردد. شـش نـوع کابـل UTP متفـاوت وجود داشته که می توان با توجه به نوع شبکه و اھداف مورد نظـر از آنـان اسـتفاده نمـود . کابـل CAT5 و CAT6، متـداولترین نـوع کابل UTP محسوب می گردد .

خرید کابل شبکه Nexans مدل CAT6 UTP

خرید کابل شبکه Legrand مدل CAT6 UTP LSZH

ـ STP :

معرفی انواع کابل شبکه

در حال حاضر از این نوع کابل در نصب و راه اندازی شبکه استفاده نمی شود و منسوخ شده می باشد. کابل های STP یا شیلد دار کابل هایی هستند که به منظور کاهش تداخل الکترومغناطیسی (EMI) یا همان نویز، در آن ها از شیلد استفاده شده است. لازم به ذکر است که در این نوع کابل به دور هر یک از زوج ها یک شیلد قرار گرفته است. جنس این نوع شیلد به صورت بافتنی می باشد.

قیمت کابل شبکه Legrand مدل CAT6 SFTP LSZH

ـ FTP :

معرفی انواع کابل شبکه

در این نوع کابل ها از شیلد استفاده نشده و تنها دارای یک فویل آلومینیومی هستند که به دور زوج ها قرار گرفته است.

ـ SFTP : 

 

این نوع کابل را می توان کامل ترین کابل دانست زیرا در ساخت آن هم از شیلد و هم از فویل آلومینیومی استفاده شده است.

زوج های تابیده شده از لحاظ دسته بندی دارای انواع مختلفی بوده که نوع آن از Cat 1 شروع و به Cat 7 ختم می گردند. هر کدام از این دسته بندی ها دارای حداکثر سرعت انتقال ، کاربرد، حداکثر پهنای باند و ساختار کابل متفاوتی هستند که در جدول زیر نمایش داده شده است:

معرفی انواع کابل در شبکه

نکته : ممکن است در کنار هر کدام از این کابل ها حرف a و یا e را مشاهده نمایید که در واقع حرف e در اصل اول کلمه Enhanced به معنای بهبود یافته است که به طور کلی کابل های با این پسوند از نسخه استاندارد خود دارای کیفیت بهتری می باشند. اما حرف a، اول کلمه Augmented به معنای افزوده شده است و این نوع کابل ها در مقایسه با نسخه استاندارد خود دارای قدرت بیشتری هستند.

جهت مشاهده مشخصات و قیمت و یا خرید کابل های شبکه بر روی لینک کلیک نمایید.

2ـ Coaxial  ( کواکسیال ):

معرفی انواع کابل شبکه

از این نوع کابل برای نصب و راه اندازی شبکه استفاده نمی شود و بیشتر در آنتن های آنالوگ و دیجیتال قابل مصرف است. البته به دلیل هزینه نصب و نگهداری بالا و افت سیگنال در فواصل طولانی سبب کاهش محبوبیت این نوع از کابل ها شده است. البته استفاده از آن مزیت هایی نیز دارد که یکی از این موارد مقاومت بالا در برابر نویز می باشند.

3ـ فیبر نوری:

معرفی انواع کابل شبکه

این کابل ها نسبت به دیگر کابل ها دارای قیمت بالا  و همچنین هزینه نصب بالا می باشد. سرعت انتقال اطلاعات در این کابل ها با سرعت نور بوده به همین دلیل از سرعت بالایی برخوردار بوده و برای استفاده در شبکه هایی که نیاز به سرعت بالای انتقال اطلاعات هستند کاربرد دارد.

این کابل های ساختاری از یک رشته باریک و بلند شفاف از جنس شیشه و پلاستیک تشکیل شده است تا بتواند نور را از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج نماید. البته لازم به ذکر است این عامل سبب حساسیت شدید این کابل ها شده است زیرا هر گونه خراش یا شکستگی در ساختار آن سبب قطعی و یا کاهش سرعت انتقال اطلاعات خواهد شد. در صورت قطعی کابل فیبر نوری در مسیر و یا آسیب دیدن آن و برای اصلاح آن در محل شکستگی یا قطعی از جوش فیبرنوری یا فیوژن فیبر نوری استفاده می شود.

فیبر نوری به دلیل عدم نویز پذیری برای مسافت های بیش از 100 متر حتی بین دو کشور نیز استفاده می گردد. برای راه اندازی VOIP و یا سیپ ترانک برای شرکت ها و همچنین در بیشتر زیرساخت های مخابراتی از فیبر نوری استفاده می گردد.

نتیجه گیری:

ما در این مقاله سعی کردیم در رابطه با انواع کابل های شبکه و کاربردهای آن توضیح دهیم. امیدواریم با انتشار مقاله انواع کابل شبکه و کاربردها آن گامی مؤثر در شناخت شما عزیزان برداشته و شما را در انتخاب درست تجهیزات شبکه مورد نیاز خود یاری کرده باشیم.

نظرات (۱)

کابل شبکه ایرانی یکی از برند های پر طرفدار در بین انواع محصولات است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی